Konståkning första gången – så klarar du av det

Vem har inte drömt om att bli isprinsessa när man sett de vackra konståkarna susa förbi på isen och utföra de mest spektakulära konster om vartannat? Men att bli konståkare/konståkerska tar mycket tid och kräver enormt mycket träning. Så här kan du klara av den första träningen eller uppvisningen i konståkning, med hopp om att du inte drattar på ändan i piruetterna.

Skilj på hoppen

Inom konståkning är det hoppen som ofta är det allra svåraste. Det förekommer en rad olika hopp med den gemensamma nämnaren att man oftast åker baklänges efter hoppet, även om man landar olika. Det enklaste hoppet är tåhoppet medans kvadruppel är på VM- och OS-nivå. Ett annat mycket svårt hopp är ”axel” då åkaren också landar baklänges.

Lär dig att åka baklänges

Baklängesåkning är nästan synonym med konståkning. För vissa tar det evigheter att lära sig medan andra klarar av det på en blinkning. Det är inte bara konståkare som måste lära sig åka baklänges – även hockeyspelare måste få in tekniken i märgen. Du behöver även skilja på överstegsåkning och rak baklängesåkning. Det kan låta enkelt men tar lite tid att bemästra.

Skridskorna – den viktigaste länken mellan is och åkare

Skridskorna måste verkligen passa dina fötter och rätt modell måste utprövas. Det är dem som avgör om det får bära eller brista i träningen och uppvisningarna. Skenan är speciellt avgörande och bör provas ut av en kunnig person. Fötternas längd och bredd måste mätas och skenan ska matcha hårdheten på skon. Skridskorna måste också vårdas extremt väl när den första konståkningssessionen är avklarad.

Tänk på att alltid skydda knän och armbågar i konståkning

Förbered dig på att ramla otaliga gånger på isen innan du behärskar konståkningens tekniker. Därmed bör du alltid skydda knän och armbågar och till och med huvud till en början. Även skydd för vrister och tår samt fingrar är viktiga för den ovane konståkaren, då man ibland landar på skridskornas tåspets och tar i med fingrarna när man ramlar.